فیزیوتراپی در منزل برای چه افرادی مناسب است؟

فیزیوتراپی در منزل روش های درمانی فیزیوتراپی را به خانه بیمار می آورد

فیزیوتراپی در منزل، درمان را کنار شما می آورد

فیزیوتراپی در منزل راه حل ساده‌ای است که برای حل مشکلات بیماران حرکتی ارائه شده است. زیاد اتفاق می‌افتد که افراد مبتلا به آسیب های استخوانی عضلانی توان حرکت کردن و رفت و آمد به کلینیک فیزیوتراپی را ندارند. مخصوصا اینکه جلسات فیزیوتراپی وقت زیادی می گیرد و افراد سالمند یا ناتوان، فشار زیادی را در این زمینه تحمل می کنند. فیزیوتراپی در منزل با آوردن ابزار درمان فیزیوتراپی به خانه بیمار، او را از رفت و آمد اضافی بی نیاز کرده، در وقت و انرژی بیمار صرفه جویی می کند و احتمال درمان موفقیت آمیز بیمار را بیشتر می کند.

واقعیت آن است که بسیاری از افرادی که به بیماری های اسکلتی عضلانی مبتلا هستند، باید از کوچک ترین حرکت ها پرهیز کنند. افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند از این جمله اند.  همچنین افرادی که سکته مغزی را پشت سر گذاشته‌اند همین شرایط را دارند. با این حال همه این بیماران برای درمان کامل لازم است تحت فیزیوتراپی قرار گیرند. این تناقض شرایط بغرنجی برای برخی بیماران ایجاد می‌کند.

استفاده از فیزیوتراپی در منزل کار را برای این افراد بسیار راحت کرده است. نه تنها افرادی که به آسیب‌های حاد مبتلا هستند یا تحت عمل جراحی قرار گرفته اند، از فیزیوتراپی در منزل استفاده می‌کنند. بلکه دیگر بیمارانی که به هر دلیلی تمایل به حضور در کلینیک ندارند هم می‌توانند از خدمات فیزیوتراپی در منزل استفاده کنند. در این مقاله قصد داریم به بررسی مزایای فیزیوتراپی در منزل بپردازیم. تا پایان با ما همراه باشید.

مزایای فیزیوتراپی در منزل

فیزیوتراپی در منزل از مزیت همراهی‌کردن خانواده با بیمار برخوردار است

راحتی و امنیت بیمار تنها مزیت‌های فیزوتراپی در منزل نیست. بلکه مزیت‌های مهمی را می‌توان برای این سبک درمان در نظر گرفت. مزیت‌هایی که گاه باعث می‌شود فیزیوتراپی در منزل تاثیرگذاری بیشتری در درمان بیماری‌ها داشته باشد. مهم‌ترین مزیت‌های فیزیوتراپی در خانه را در ادامه بررسی می‌کنیم:

انطباق درمان با زندگی بیمار

یکی از اساسی‌ترین مسائل در فیزیوتراپی، تداوم و نظم برگزاری جلسات درمانی است. همان‌طور که مصرف داروها در دوز مشخص و به طور منظم در درمان بیماری‌ها تاثیر زیادی دارد، فیزیوتراپی هم باید در تعداد جلسات مشخص و به طور منظم انجام شود. اما ممکن است به دلایلی مثل سختی رفت و آمد و کمبود وقت، امکان انطباق بیمار با نوبت‌های کلینیک وجود نداشته باشد. در چنین شرایطی فیزیوتراپی در خانه می‌تواند برنامه درمانی را دقیقا با شرایط بیمار تطبیق دهد و از فاصله افتادن بین جلسات درمانی جلوگیری کند.

آشنایی درمانگر با سبک زندگی بیمار

اگر بگوییم منشا همه بیماری‌های اسکلتی عضلانی به سبک زندگی غلط افراد برمی‌گردد، سخنی پربیراه نگفته‌ایم. حالت ناصحیح بدن ما در حین  استراحت، انجام کارها و حتی خوابیدن باعث بروز آسیب‌های زیادی می‌شود. البته معمولا ما از حالت بدن‌مان غافل هستیم. در چنین شرایطی متوجه آسیب‌هایی که به بدن وارد می‌کنیم، نیستیم. تنها وقتی به یک بیماری دچار شویم، متوجه سبک زندگی غلط‌مان می‌شویم.

معمولا فیزیوتراپیست‌ها در مواجهه با بیمار برای کشف علت بیماری و برطرف کردن آن سوالاتی در خصوص شغل، نحوه انجام کارها و حالت بدنی غالب بیمار از او می‌پرسند. با این حال حتی در کلینیک هم احتمال زیادی وجود دارد که بیمار پاسخ‌های صحیحی به درمانگر ندهد. اما در فیزیوتراپی در منزل این بار درمانگر شخصا در محل زندگی بیمار حضور پیدا می‌کند و ناخودآگاه با سبک زندگی او  آشنا می‌شود.

در چنین شرایطی قطعا نکات بیشتری از علت بروز آسیب در بیمار مشخص می‌شود. تصور کنید نحوه غلط قرار گرفتن بالش بیمار و یا مکان نامناسب تلویزیون و … را درمانگر تشخیص می‌دهد. در این حالت درمانگر علت بروز آسیب را به طور دقیق برای بیمار شرح می‌دهد.

آموزش دقیق بیمار توسط درمانگر

برنامه‌های درمانی فیزیوتراپی معمولا نیاز به همراهی بیمار جهت انجام تمرینات در خانه دارد. انجام این تمرینات بخش مهمی از درمان را شامل می‌شوند. چرا که نمی‌توان در مدت زمان بین دو جلسه، روند درمان را کنار گذاشت. در واقع نباید بیمار را به حال خود رها کرد. به همین دلیل درمانگر در هر جلسه درمانی، تمرینات و دستورالعمل‌هایی را به بیمار آموزش می‌دهد. بیمار هم باید این تمرینات را انجام دهد. حال تصور کنید درمانگر این آموزش را در محیط منزل بیمار و با استفاده از لوازم و امکانات موجود در منزل به بیمار آموزش دهد. آموزش در منزل باعث می‌شود بیمار با آرامش و فراغ بال بیشتری تمرینات را یاد بگیرد و راحت‌تر آن‌ها را انجام دهد. علاوه بر این حضور اعضای خانواده و مشارکت آن‌ها، موجب کمک بیشتر به بیمار می‌شود.

چه روش‌هایی برای فیزیوتراپی در منزل استفاده می‌شود؟

درمان‌های دستی و الکتروتراپی برای فیزیوتراپی در منزل قابل استفاده است

قاعدتا برای انجام فیزیوتراپی در منزل دست درمانگر آنقدر باز نیست که بتواند همه روش‌های درمانی را در خانه بیمار پیاده کند. روش‌هایی مثل لیزردرمانی یا شاک ویو را نمی‌توان در منزل اجرا کرد. اما انواع روش‌های درمان دستی و تمرین درمانی، ماساژ درمانی و طب سوزنی به راحتی در منزل بیمار اجرا می‌شوند. در روش‌های غیردستی هم الکتروتراپی قابلیت حمل و اجرا در خانه را دارد.

جلسات فیزیوتراپی در خانه به چه شکل است؟

درمانگر فیزیوتراپیست تمرینات را به بیمار آموزش می‌دهد

فیزیوتراپی در خانه تفاوت چندانی با فیزیوتراپی در کلینیک ندارد. درمانگر در ابتدا شرح حال بیمار و سوابق پزشکی او را بررسی می‌کند. درمانگر احتمالا سوالاتی برای تشخیص علت بروز آسیب، شدت آن و نواحی درگیر از بیمار می‌پرسد. سپس نسبت به ارزیابی فیزیکی وضعیت بیمار اقدام می‌کند. دزمانگر بر اساس تشخیص خود، روش درمانی و تعداد جلسات را تجویز می‌کند. در جلسات ارزیابی به همکاری بیمار با درمانگر نیاز شدیدی وجود دارد. چرا که هرچقدر اطلاعات درمانگر از وضعیت بیمار دقیق‌تر باشد، تشخیصی درست‌تر می‌دهد. در این صورت روند درمان را هم بهتر مدیریت می‌کند. از سوی دیگر هم هرچقدر بیمار از آسیب ایجادشده، علت بروز و راه درمان آن آگاهی بیشتری داشته باشد، مشارکت بیشتری در درمان نشان می‌دهد. نتیجه این همکاری درمان سریع‌تر بیماری است.

درمانگر در مرحله بعد درمان را آغاز می‌کند. در روش‌های تمرین درمانی ابتدا درمانگر حرکات را به بیمار آموزش می‌دهد. درمانگر همچنین آموزش‌های لازم را به بیمار می‌دهد تا در فاصله زمانی بین دو جلسه، اقدامات حمایتی درمان را انجام دهد و قسمتی از تمرینات را خودش انجام دهد.

  فضای جلسات فیزیوتراپی در خانه باید چگونه باشد؟

برای فیزیوتراپی فضایی آرام، با نور کافی و دمای مناسب در منزل انتخاب کنید

برای آنکه جلسات فیزیوتراپی در خانه به شکل مطلوبی برگزار شود بهتر است محیطی با نور کافی انتخاب کنید. محیطی که نه زیاد گرم و نه زیاد سرد باشد. مهم‌تر از همه اینکه این محیط باید فضای لازم برای استقرار تجهیزات فیزیوتراپی و انجام تمرینات را داشته باشد. همچنین لازم است محیطی که درمان در آن انجام می‌شود، شلوغ نبوده و از آزامش لازم برخوردار باشد.

چند جلسه برای فیزیوتراپی در منزل موردنیاز است؟

تعداد جلسات فیزیوتراپی در خانه به نوع و شدت آسیب و روش درمانی بستگی دارد

اساسا تعداد جلسات درمانی مورد نیاز در فیزیوتراپی را نمی‌توان قبل از ارزیابی بیمار مشخص کرد. تفاوتی ندارد که درمان در خانه انجام شود یا در کلینیک. چیزی که تعداد جلسات را تعیین می‌کند، سه فاکتور مرتبط با بیماری است:

  • نوع آسیب و شدت آن: بسته به اینکه بیمار به چه آسیبی دچار شده و شدت و عمق این آسیب چه میزان است، تعداد جلسات و روش‌های درمانی مورد استفاده تفاوت می‌کند.
  • اندام‌های درگیر آسیب: در برخی موارد تنها یکی از اعضای بدن دچار آسیب می‌شود. اما در مواردی هم آسیب ایجادشده قسمت‌های بیشتری را درگیر می‌کند. هرچقدر نواحی بیشتری از اندام‌ها درگیر آسیب شده باشند، درمان آن بیشتر زمان می‌برد.
  • روش درمانی: متد اتخاذشده از سوی درمانگر هم عامل مهمی در تعیین طول درمان است. روش‌های الکتریکی زودتر به نتیجه می‌رسند اما روش‌های دستی به جلسات بیشتری برای درمان نیاز دارند.

فیزیوتراپی در خانه یکی از خدماتی است که در مرکز توانبخشی و فیزیوتراپی یزد توسط متخصصین باتجربه و مجهز به دانش روز ارائه می‌شود. این روش برای بیمارانی که توانایی حرکت ندارند و یا به هردلیلی تمایل به حضور در کلینیک ندارند، بسیار مناسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × دو =